Steven Goulden’ın analizinde, önümüzdeki 6 ila 24 ay içinde kripto para için önemli ilerleme sağlayacak faktörler yer aldı.
Kripto para piyasasında analistin öne çıkardığı konular
Steven Goulden’ın 24 Aralık’ta 14 sayfalık “Yılın İncelemesi” çalışması Cumberland tarafından yayınlanmıştır. Beraberinde 2023’te 6 ila 24 ay boyunca kripto para piyasasını ilerletecek dört zorluk belirledi.
Yapılan rapora göre web3 uygulamaları ve oyunları son derece popüler hale geldi. Bitcoin (BTC) ile Ether (ETH) artık bir ülkenin rezerv para birimleri olarak kabul edilmektedir. Ayrıca NFT’ler bir markanın fikri mülkiyetini (IP) tokenize etmek için bir araç haline gelmiştir. Kaynak olarak ise daha sık kullanıldığı görülmektedir.
BTC ve ETH hakkında konuştu
Rus rezerv varlıklarına el konulması ve bu yıl uygulanan çeşitli yaptırımlar göz önüne alındığında bir karışıklık görülmektedir. Bununla birlikte ihracatçı ülkeler tarafından rezervleri gelişmemiş piyasa devlet tahvillerine yatırmak için davalar vardır.
Ayrıca doların tarihi zirvelere yaklaşmasıyla, ihracatçı ülkeler de artık kendi para birimlerini USD karşısında düşürmek için ABD hazine bonoları satın almakla daha az ilgileniyorlar. BTC veya ETH’ye küçük bir merkez bankası tahsisi bile önemli olacaktır. Muhtemelen diğer ihracatçı devletlerin de aynı şeyi yapmasına yol açacaktır.
NFT’lerin yükselişi
NFT’ler, dijital mülkiyetin gücünü vurguladı. Ayrıca blok zinciri teknolojisinin yetenekleri için önemli bir kullanım durumunun 0.1 sürümünü gösterdi. Kripto içindeki bu sektör henüz emekleme aşamasındayken, kripto dışı kökenlere sahip birkaç önemli şirket, IP’den para kazanmak ve müşteri katılımını artırmak için teknolojiyi benimsemede önemli ilerleme kaydetti. Yakın tarihli ortaklık, Starbucks müşterileri için NFT’ler oluşturmak üzere Starbucks ve Polygon arasındaki iş birliğidir. Nike, NFT ve fiziksel ayakkabı gibi konularda yüksek profilli tasarımcılarla çalışarak buraya büyük yatırımlar yaptı. Yakın zamanda, kullanıcıların NFT’ler tasarlayabilecekleri Swoosh’un lansmanını duyurdular.
Bu şirketlerin Web3 girişimleri hakkında konuşmalarını dinlerken, müşteriler ve hayranlarla dijital etkileşimi perakende deneyiminin yeni bir yönü olarak gördükleri açıktır. Kripto ödemeleri kullanılıyorsa, NFT’ler bir sadakat planının parçası olarak da kullanılabilir. Son olarak perakende kullanıcılara NFT satmak, CryptoPunk gibi üst düzey bir profil resmi için altı rakam ödemeye istekli bir kullanıcı tabanına önemli, yüksek marjlı gelirler sağlama potansiyeline sahiptir. Nike, geçen yıl dijital spor ayakkabılar satarak 200 milyon dolara kadar kazandı. Ayrıca Gucci NFT’leri de bir profil resmi veya metaverse’de dijital aksesuarlar olarak kullanılmayı kolaylaştırıyor.
Gerçek dünya faydaları
Analiste göre yedi yıl içerisinde blok zinciri teknolojisi için “gerçek dünya faydasını” hedefleyen projeler arasında henüz anlamlı bir ilgi görülmemiştir. Sebebi ise zaten kurulan dikeylerde mevcut Web2 tekellerini bozmak son derece zordur. Benimseme, farklı önceliklere sahip birden fazla paydaş genelinde teknolojiye ve operasyonel değişikliklere yatırım yapmak anlamına geldiğinde bunu yapmak daha da zordur.
Bununla birlikte, birçoğu Solana’da bulunan, faydalı bir dizi “gerçek dünya” platformunun ortaya çıktığını görmeye başlıyoruz. Daha önce kriptoarena.com olarak belirttiğimiz üzere bazı örnekler Braintrust (üst düzey BT çalışanları için işe alma sitesi), Helium (IoT ve 5G bağlantısı), Render (merkezi olmayan GPU kapasitesi), Hivemapper (merkezi olmayan Google Haritalar bozucu) ve Teleport (merkezi olmayan sürüş paylaşımı ve nihayetinde ölçeklenebilir bir altyapı) olabilir.
Web3 oyunları
Analist, dünyada 3 milyar oyuncu olduğunu ve bunların yaklaşık 200 milyonunun ciddi olduğunu belirtti. Toplam adreslenebilir pazar (TAM) yaklaşık 200-300 milyar ABD dolarıdır. Ancak bu kullanıcılar genellikle oyun içi öğelere sahip değildir. Bu oyun ekosistemleri üzerinde çok az kontrole veya yönetişime sahiptir. En belirgin uygulama, oyun stüdyolarının kripto-yerli ortakla NFT’ler basması ve bunları oyun aracılığıyla oyunculara satmasıdır. Bu NFT’ler oyun içinde veya OpenSea gibi platformlarda satın alınıp satılabilirler.
Üçlü A (en yüksek kalitede gişe rekorları kıran) bir oyun oluşturmak yaklaşık 2-3 yıl sürmektedir. Bu da analiste göre neden henüz yıldızlaşan bir Web3 oyunu görmediğimizi ve bunun yerine çoğunlukla oyuna dayalı ürünler gördüğümüzü en azından kısmen açıklıyor. Ancak malzeme TAM göz önüne alındığında, oyun stüdyoları için karlılık etkileri önemlidir. Genellikle teknolojiden anlayan oyuncular oldukları için dijital varlıkları oyunculara satmanın kolay satış noktası gibi geliyor. Analist, 2023 veya 2024’e kadar “yıldız haline gelen bir Web3 oyunu” görmeyeceğimizi de sözlerine ekledi.
Son dakika gelişmelerden anında haberdar olmak için bizi Twitter’da Facebook’ta ve Instagram’da takip edin ve Telegram ve YouTube kanalımıza katılın!